Hyvä olo & terveys,  Hyvinvointi

Vinkkejä terveelliseen syömiseen

Jokainen meistä varmasti haluaisi syödä terveellisesti ja voida hyvin, mutta aina se ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista kuin sen olettaisi tai haluaisi olevan. Kokosimme erilaisia vinkkejä, joiden toivomme tuovan helpotusta jokapäiväiseen arkeesi, terveelliseen syömiseen sekä oikeanlaisten ja riittävien ravintoaineiden saantiin.  

 
1. Syöt, mitä näet

Kun avaat keittiökaapin oven ja silmiisi osuu välittömästi herkkujemmasi uljas kokoelma, on hyvin todennäköistä, että päädyt himoitsemaan ja syömään niitä.  Ei ole missään nimessä väärin omistaa herkkuja ja välistä nauttia niitä täysin hyvällä omatunnolla, mutta asettamalla herkut pois näkyviltä kaapin perälle piiloon (oikeasti sinne jemmaan), on sinun helpompi hallita mielitekoja. Sanonta ”poissa silmistä, poissa mielestä” pätee tähänkin.

Laita keittiöön esille erilaisia pähkinöitä kauniissa lasipurkeissa ja värikäs kokoelma erilaisia hedelmiä.

Sen sijaan, että nakkaat evääksi tarkoitetun appelsiinin tai omenan laukkusi pohjalle (mistä se rehellisesti tuskin koskaan löytää tuoreena tietään suuhusi asti), pilko hedelmä valmiiksi suupaloiksi kannella suljettavaan lasiastiaan. Ota tavaksi ottaa avattu eväsrasia työpisteelläsi viereesi, ja näin sen sisältö tulee varmemmin myös syödyksi.

Olen huomannut, että kun kotonani pilkon hedelmiä valmiiksi tarjolle (esimerkiksi aamulla), teinipoikanikin syö niitä mielellään ja mukisematta sen sijaan, että hän tulisi syöneeksi ”päivän hedelmänsä” oma-aloitteisesti.

2. Riittävä nesteytys päivän aikana

Kaikki tiedämme, että päivittäin tulisi nauttia runsaasti vettä ja nesteyttää kehoa. Usein tulee kuitenkin helpommin otetuksi (jo se päivän viides) kuppi kahvia, kun sen nyt on joku keittänyt valmiiksi työpaikalla tai kotona.

Ota tavaksi kuljettaa vesipulloa mukanasi. Tänä päivänä markkinoilla on saatavilla kauniita ja ekologisia (esimerkiksi lasisia tai teräksisiä) juomapulloja, joissa vesi pysyy raikkaana. Voit myös asettaa vesilasin työpisteelläsi viereesi, jolloin siitä tulee nautittua kuin huomaamatta.

Itselläni on kotona keittiössä aina vesikannu, jota maustan välillä lisämaun ja vaihtelun vuoksi esimerkiksi sitruuna- tai kurkkuviipaleilla, jäisillä marjoilla tai mintunlehdillä. Jääkaapista löytyy myös hiilihapotuskoneella tehtyä ”kuplavettä”.

3. Pilko vihannestikkuja valmiiksi jääkaappiin

Aivan, nyt ajattelet, että jos pilkot esim. porkkana- ja selleritikut valmiiksi jääkaappiin, ne nahistuvat, menettävät rapeutensa ja tärkeät vitamiininsa!

Pystyt kuitenkin pitämään ne hyvänä, kun pilkot ja asetat vihannestikut tiiviiseen ja suljettavaan lasiastiaan VEDEN kanssa. Vesi auttaa pitämään vihannekset tuoreina ja maukkaina pidempään (porkkana hiukan pidempään kuin selleri), kunhan muistat vain vaihtaa veden 1-2 päivän välein.

Nämä kolme asiaa vähentävät ruokien ravintoarvoja eli lämpö, happi ja valo. Veden kanssa jääkaappiin säilöttynä vihannekset altistuvat siis vain hapelle, joka jossain määrin heikentää ruoan C-vitamiinipitoisuutta säilyttäen kuitenkin kaikki muut tärkeät ravintoaineet kuten kuidut, B-vitamiinit ja mineraalit jne. Itse punnitsen asian niin, että on terveellisempää nauttia valmiiksi pilkottuja vihanneksia mahdollisesti hiukan heikentyneellä C-vitamiinimäärällä kuin ei vihanneksia ollenkaan tai turvautuen helpommin saatavilla oleviin, epäterveellisempiin välipaloihin.

Nauti vihannestikuista sellaisenaan tai erilaisten dippien ja tahnojen (esimerkiksi tämän itsetehdyn hummuksen) kanssa.

4. Lisäpuhtia supersiemenistä

Siemenet ovat erittäin ravintorikkaita, niissä yhdistyvät erilaiset kasviravintoaineet ja antioksidantit, joilla on lukuisia terveyttä edistäviä vaikutuksia esim. parantavat aineenvaihduntaa sekä ihon ja hiusten kuntoa ja auttavat painonhallinnassa.

Tee esimerkiksi lasipurkkiin valmis siemensekoitus salaatteja tai smoothieta varten, valmista erilaisia siementahnoja ja levitteitä tai sekoita siemeniä pähkinävoin sekaan. Myös esimerkiksi valmiiksi kuoritut auringonkukansiemenet ovat esille laitettuna toimivaa ja terveellistä naposteltavaa.

5. Pakasta valmiit smoothie-sekoitukset

Kokoa pakkaseen kannellisiin lasiastioihin valmiita smoothie-sekoituksia mieleisistäsi hedelmistä ja marjoista (tai vihanneksista). Näin smoothien valmistaminen on vaivatonta, eikä vaadi tekovaiheessa enää pilkkomista, lisäät sekaan vain nesteen kuten kasvimaitoa tai kookosvettä, vihreää kuten pinaattia sekä haluamiasi superfoodeja (viherjauhe, maca, kollageeni …) ja hurautat itsellesi tuossa tuokiossa maistuvan ja terveelliseen smoothien.

Tämä on myös erinomainen tapa hyödyntää ylikypsyneet hedelmät ja vähentää ruokahävikkiä syntymästä.

Mikäli huomaat toistavasi kyllästymiseen asti samoja sekoituksia, laajenna makumaailmaasi ja kokeile rohkeasti uutta, kuten esimerkiksi pakastettua kesäkurpitsaa. Neutraalinmakuinen kesäkurpitsa on toimiva vaihtoehto banaanille, koska se antaa smoothieen samanlaisen pehmeän kermamaisen koostumuksen mutta luonnollisesti ilman banaanin hallitsevaa makua.

Toinen kokeilemisen arvoinen, ravintorikas erikoisuus smoothien sekaan ovat valkoiset pavut. Pavut ovat tunnetusti täynnä proteiinia, kuitua, vitamiinia ja antioksidanttia. Ne antavat smoothieen mukavan tekstuurin, mutta maun puolesta tuskin edes huomaat niiden olemassaoloa.

6. Antioksidantit ovat terveyden tukipilari

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla -tuttu terveysfraasi, mutta terveyshyötyjen tai tarkemmin antioksidanttimäärän mukaan verrattaessa tämän sanonnan päärooliin sopisivat paremmin marjat kuin omenat.  

Omenan antioksidanttimäärä on 60, kun reilussa 2 dl marjoja määrä on jo 650.  Suomessa on hyvin saatavilla korkean antioksidanttimäärän omaavia superfood-marjoja. Mustikalla määrä on tunnetusti korkea, mutta marja-aronialla se on jopa viisi kertaa korkeampi eli sen antioksidanttimäärä on huikeat 16 000. Marja-aronia pitääkin hallussaan korkeinta, millään marjalla tai hedelmällä mitattua lukua ollen näin siis todellinen terveyspommi.

Ja tiesitkö, että pakastetut marjat ovat monissa tapauksissa ravintotiheämpiä kuin tuoreet. 

Ota siis tavaksi syödä kourallinen marjoja päivittäin, ja hyvin todennäköisesti pidät sen lääkärinkin loitolla!

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *